2007-08-24

Höst depp

Vad är det med Bajen och hösten egentligen?
Laget går ner sig, supportrarna går ner sig, bloggar, media ja tamme 17 bleknar till och med inte betongen på söderstadion på hösten också. Det gröna i grönt å vitt går åt ett mer höstlikt gult.
Kanske läge att spela i tigerrandigt även på hemmaplan va vet jag!?

Tre raka förluster i allsvenskan gör ju inte saken bättre. Visserligen vinst i europakvalet men inte ens där gläds alla bajare utan det blir ett evigt gnäll om att man släppt in ett mål på hemmaplan. Men va fan vinst eller oavgjort räcker ju herregud! :-)

Problemet som jag ser det egentligen under hela säsongen men som blivit mycket mer uppenbart dom senaste matcherna är att Bajen inte klarar av att spela ett spel som går ut på att forsera och trycka upp mycket folk och slå långbollar. Hamnar man i underläge i mitten av andra halvlek som vi nu gjort i två matcher irad så fallerar hela Bajens spel. Har sagt det förr och gör det igen. Vi behöver en target. En stor stark som kan stå mot vissa lags fyrtorn till mittbackar, hålla i bollen så att resten av laget kan flytta upp. Bajen spelar kanske Allsvenskans roligaste och snabbaste kortpassningsspel, men att slå långbollar på småkillar det är ju helt hopplöst.

Den här säsongen är förbi i allsvenskan iallafall vad det gäller guldet. Nä, satsa på europa, en fjärdeplats och se till att behålla de viktigaste spelarna till nästa år. (Gärna en så hel startelva som möjligt) Köp sedan in en riktigt vass target forward och även en stark nickskicklig back. (Shit va små vi är vid fastasituationer) så kan vi sikta liiiite högre nästa säsong!


Imorgon BP. Viktig match igen. Förlust och vi nästan är inblandade i bottenstriden. Vinst och vi kan koncentrera oss på europa och sikta mot en fjärdeplats.

Och till alla höstdeppiga Bajare ett litet uttdrag av en mästare på höstdepp:
Persiennerna dras ner,
det mörknar och jag ber:
Låt mig bli din melankoliska vemodskavaljer.
En nattlig promenadi en höstmörk stad;
jag kan inte önska mig nåt mer.
Så jag åker inte utomlandsförrän vintern fäller slutridå.
Här är ett skådespel i höstlövsdans
som jag vill se varenda meter på.
Du säger att jag har en liten värld.

Inga kommentarer: