2008-03-14

Försvar är bästa anfall

Eller va det kanske tvärtom Sulan? :-)

Bajens försvar har en bra första uppställning men är nog väldigt känsliga för skador och avstängningar.
Truppen ser för dagen ut så här:
VB: Emil Johansson (5), Fadi Malke (25)
HB: David Johansson (2), Matthias Olsson (27)
MB: Christian Traoré (4), Suleyman Sleyman (7), José Monteiro (3), Klebèr Saarenpää (21)

Sedan kan även Claudio Dadomo användas som vänsterback också.
Fadi och Matthias är skadade. Synd för det är dags för dessa herrar att ta nästa kliv och få lite speltid i år och då hade en bra försäsong varit på sin plats.

Emil är riktigt bra offensivt men lite mer osäker bakåt. Här kan nog Rami vara till god hjälp och ropa in honom i rätt position. Tyvärr är Emil också rätt skadebenägen så vi får verkligen hoppas att det är slut på skador på lille Emil för den här säsongen nu. Är det så tror jag på ett litet genombrott här.

David Johansson tyckte jag va riktigt kass stundtals förra säsongen. Jag gillar David väldigt mycket egentligen så jag hoppas att det var ett mellanår 2007 och att han tar ett kliv till i år. Han är ju som bäst när han kan få komma med i anfallen och mål kan han ju (till skillnad mot andra backar) faktiskt göra.

Mittbacksparet Traore och Sulan överaskade positivt förra säsongen. Med en stabilare målvakt bakom sig så kan det bli riktigt bra. Dessutom har Traore nu varit skadefri under hela försäsongen och han kan nog lyfta sig ytterligare ett snäpp i år.

Kleber och Monteiro är två backupbackar som båda kan användas som både mittback och högerback. Om Monteiro ska spela så ser jag helst inte honom som mittback då jag tycker han är en säkerhetsrisk på den platsen. Som högerback däremot gjorde han förra säsongen några riktigt bra matcher där hans snabbhet kom till sin rätt på kanten.
Kleber är en bra lagpappa och stabil backup som nästan alltid går in och gör ett gott arbete. Varken mer eller mindre. Det känns rätt bra ändå att ha en sådan i laget.

Backlinjen känns rätt given i skrivande stund. Det enda som är ett frågetecken är om Emil eller Claudio ska spela vänsterback. Just nu låtar jag åt att låta Claudio ta platsen för att göra plats åt Haris eller Castro på vänstermittfältet.

Min favoritelva kommer efter nästa och den sista genomgången - Målvakterna.

Inga kommentarer: